Zaawansowane wyszukiwanie
Wyniki wyszukiwania

Jak wybudować domek rekreacyjny w procedurze na zgłoszenie

przez Joanna Skrzypińska on 4 sierpnia 2021
Jak wybudować domek rekreacyjny w procedurze na zgłoszenie
Komentarze:0

W dobie pandemii szczególnie doceniliśmy małe domki z ogródkiem. Na własnej, niewielkiej powierzchni możemy czuć się bezpiecznie i mieć swoją przestrzeń na wyłączność, zarówno do pracy jak i wypoczynku. Mówimy o budynkach rekreacji indywidualnej, które przy powierzchni zabudowy nie przekraczającej 35 mkw. możemy postawić na zgłoszenie, w znacznie krótszej procedurze niż tej wymagającej pozwolenia na budowę.

Dla domku rekreacji indywidualnej na zgłoszenie limitowana jest jedynie powierzchnia zabudowy oraz liczba pięter. Budynek musi mieć jedną kondygnację i ewentualnie antresolę, nie poddasze użytkowe. Podłączenie do mediów nie jest wymagane, jednak dbając o funkcjonalność i wygodę domku warto zadbać o podłączenie do prądu, wody i kanalizacji. Jeśli nie mamy dostępu do sieci energetycznej, możemy zamontować panele fotowoltaiczne i gromadzić energię w akumulatorach. Dla zaopatrzenia w wodę wystarczy studnia, a odprowadzenie ścieków rozwiąże budowa szamba lub przydomowej oczyszczalni ścieków. One też nie wymagają pozwolenia na budowę a jedynie zgłoszenia.

Przy budowie domków na zgłoszenie istotna jest powierzchnia gruntu. Na każde 500 mkw. powierzchni działki może przypadać jeden domek. Domki muszą być wolnostojące, jednakże w stosunkowo bliskiej odległości od siebie. Jeśli budynek ma okna i drzwi, ściany powinny znajdować się w odległości nie mniejszej niż 4 m od granicy działki. Jeśli nie ma okien i drzwi – wystarczą 3 m. Warto też sprawdzić, czy na naszym terenie nie występuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który może wprowadzić pewne ograniczenia i narzucać swoje parametry budowy.

Przed wybudowaniem domków rekreacji indywidualnej w procedurze na zgłoszenie składamy dokumenty do miejscowego starostwa:

1. wypełniamy i podpisujemy  druk PB-2 (zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych),

2. wypełniamy i podpisujemy  druk PB-5 (oświadczenie o posiadanym prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane),.

3. Na mapie zasadniczej lub ewidencyjnej  w skali zaznaczamy obiekty, które chcemy budować, zaznaczając odległości od działek sąsiednich.

4. Załączamy szkice zewnętrznej strony budynków z każdej strony świata, rzut przyziemia i przekrój w środku.

5. Sporządzamy opis budynków – jaka powierzchnia, z czego zbudowany, czym kryty, jakie przeznaczenie.

6. Jeśli planujemy szambo lub przydomową oczyszczalnię ścieków, również należy je narysować na mapie i opisać, załączyć certyfikaty jeśli posiadamy.

7. Studnia do 30 m głębokości nie wymaga zgłoszenia.

8. Wszystko należy podpisać przez inwestora i złożyć do Starostwa.

9. Należy uiścić opłatę skarbową.

10. Po złożeniu formularza należy odczekać 21 dni – jest to czas dla starosty (lub prezydenta miasta na prawach powiatu) na faktyczną i prawną ocenę zgłoszenia – jeżeli w tym czasie nie wniesie sprzeciwu, to wówczas jest to jednoznaczne ze zgodą – tzw. “zasada milczącej zgody” i uprawnia do rozpoczęcia robót. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może również przed upływem 21 dni wydać zaświadczenie o braku sprzeciwu, jednoznaczne z uprawnieniem do rozpoczęcia budowy domku bez pozwolenia na budowę.

Jeżeli mamy klasę III gruntu i niższą musimy wystąpić do starostwa o wyłączenie z produkcji rolnej powierzchni pod zabudowę (domki i np. parkingi). Wiąże się to z opłatą roczną przez 10 lat.

Powyższa procedura nie przeraża. Opis i szkice nie muszą być profesjonalne, sami możemy je wykonać. Czas na wydanie decyzji też nie jest długi, dlatego mamy szansę w ciągu jednego sezonu cieszyć się swoim nowym domkiem!

MM Nieruchomości

Joanna Skrzypińska

502 477 701


* UWAGA! Zamieszczone na naszych stronach oferty nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, a dane w nich zawarte mają jedynie charakter informacyjny.

  • Bezpieczeństwo transakcji chronione polisą OC,
  • Dodatkowo otrzymają Państwo bezpłatnie ubezpieczenie nieruchomości w PZU na okres 12 miesięcy,
  • Oferujemy bezpłatną pomoc przy określeniu możliwości kredytowych, oraz przy uzyskaniu najlepszych warunków kredytowania dostępnych na rynku bankowym,
  • Jako biuro nieruchomości pobieramy za usługę pośrednictwa wynagrodzenie w formie prowizji.

Udostępnij

Odpowiedz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

  • Wyszukiwarka ID

    Generic selectors
    Exact matches only
    Search in title
    Search in content
    Post Type Selectors
  • Wybierz walutę

  • Wyszukiwanie zaawansowane

Porównaj